Tato kapitola vysvětluje souvislosti a pojmy používané v systému. Popisuje význam pojmů a odůvodnění zvolených postupů.
Návody, jak se v aplikaci provádí editace, najdete v kapitole Uživatelské postupy.
V ISÚI se evidují tyto územní prvky/územně evidenční jednotky/účelové územní prvky:
Název dle zákona o základních registrech |
Zkrácené názvy. Často se používají v textu nebo v aplikaci |
Území státu |
Stát |
Území regionu soudržnosti podle jiného právního předpisu |
Region soudržnosti |
Území vyššího územně samosprávného celku |
VÚSC |
Území okresu |
Okres |
Správní obvod obce s rozšířenou působností |
ORP |
Správní obvod obce s pověřeným obecním úřadem |
POU |
Území obce |
Obec |
Území vojenského újezdu |
Obec Poznámka: Obce a vojenské újezdy tvoří souvislé území beze zbytku pokrývající území ČR. |
Část obce |
Část obce |
Ulice nebo jiné veřejné prostranství |
Ulice |
Správní obvod v hlavním městě Praze |
Správní obvod |
Území obvodu v hlavním městě Praze |
Obvod Prahy |
Území městské části v hlavním městě Praze |
MOMC |
Území městského obvodu a městské části územně členěného statutárního města |
MOMC |
Katastrální území |
k.ú. |
Pozemek v podobě parcely |
Parcela |
Území základní sídelní jednotky |
ZSJ |
Stavební objekt |
SO |
Adresní místo |
AM |
Volební okrsek |
VO |
Adresní pošta |
Adresní pošta |
SSO |
Mechanismus pro jednotné přihlášení (Single Sign-On) |
AD |
Adresářové služby Microsoft (Active Directory) |
Vzájemné vztahy podřazenosti jsou naznačeny na obrázku:
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Stát |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Region soudržnosti |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
VÚSC |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Okres |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Sídelní obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
ORP |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Sídelní obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK dle sdělení MV |
ISÚI |
Okres |
ČÚZK |
ISÚI |
POU |
ČÚZK |
ISÚI |
Status |
ČÚZK |
ISÚI |
Členění statutárního města |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Skloňování |
ČÚZK |
ISÚI |
Vlajka |
ČÚZK |
ISÚI |
Znak |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Sídelní MOMC |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Obvod Prahy |
ČÚZK |
ISÚI |
Správní obvod |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Hranice |
ČÚZK |
ISÚI |
Skloňování |
ČÚZK |
ISÚI |
Vlajka |
ČÚZK |
ISÚI |
Znak |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK dle informace ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČÚZK dle sdělení MV |
ISÚI |
Obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISÚI |
Skloňování |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Název |
Obec |
ISÚI |
Obec |
Obec |
ISÚI |
Definiční čára |
ČÚZK dle sdělení obce |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČÚZK |
ISKN |
Název |
ČÚZK |
ISKN |
Obec |
ČÚZK |
ISÚI |
Má digitalizovanou katastrální mapu |
ČÚZK |
ISKN |
Definiční bod |
ČÚZK |
ISKN |
Hranice |
ČÚZK |
ISKN |
Skloňování |
ČÚZK |
ISKN |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ČSÚ |
ISÚI |
Název |
ČSÚ |
ISÚI |
Katastrální území |
ČSÚ |
ISÚI |
Převažující charakter |
ČSÚ |
ISÚI |
Definiční bod |
ČSÚ |
ISÚI |
Hranice |
ČSÚ |
ISÚI |
Skloňování |
ČSÚ |
ISÚI |
Výměra |
ČSÚ |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ISKN (Automaticky) |
ISKN |
Druh číslování |
Katastrální úřad |
ISKN |
Parcelní číslo |
Katastrální úřad |
ISKN |
Katastrální území |
Katastrální úřad |
ISKN |
BPEJ |
Katastrální úřad |
ISKN |
Definiční bod |
Katastrální úřad |
ISKN |
Druh pozemku |
Katastrální úřad |
ISKN |
Hranice |
Katastrální úřad |
ISKN |
Ochrana |
Katastrální úřad |
ISKN |
Výměra |
Katastrální úřad |
ISKN |
Způsob využití |
Katastrální úřad |
ISKN |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Kód budovy |
Katastrální úřad |
ISKN |
Část obce |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Číslo domovní |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
MOMC |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Parcela |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Typ |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Dokončení |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Zastavěná plocha |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Podlahová plocha |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Obestavěný prostor |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Počet podlaží |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Počet bytů |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Je výtah |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Konstrukce |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Způsob vytápění |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka el. energie |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka vodovodu |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka kanal. sítě |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka plynu |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Definiční bod |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Hranice |
Katastrální úřad |
ISKN |
Ochrana |
Katastrální úřad |
ISKN |
Způsob využití |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Stavební objekt je jediný prvek ISÚI, který má složitější strukturu a skládá se z dalších částí. Kromě souhrnných údajů celého stavebního objektu je ještě možné zadávat a upravovat jednotlivé vchody a jejich atributy.
Vchod je definován takto:
Samostatným vchodem se rozumí část stavebního objektu, která má vlastní vstup z ulice, veřejného prostranství či jiné pozemní komunikace, zpřístupňující byty nebo další prostory a zařízení stavebního objektu určené k jiným účelům než obytným, nacházející se v této části stavebního objektu, a které je přiděleno samostatné (vůči dalším vchodům téhož stavebního objektu) číslo domovní nebo jedno či více čísel orientačních.
Pokud stavební objekt tvoří jeden celek, nemá zadané žádné vchody. Pokud se dělí na vchody, musejí být alespoň dva. Souhrnné údaje technicko-ekonomických atributů celého stavebního objektu potom musejí odpovídat agregacím technicko-ekonomických údajů jednotlivých vchodů. Platí tato pravidla:
Součet počtu bytů u jednotlivých vchodů musí odpovídat celkovému počtu bytů uvedenému u stavebního objektu.
Počet podlaží v samostatném vchodu nesmí být větší, než počet podlaží stavebního objektu.
K jednotlivým vchodům se také přiřazují adresy. Každý vchod musí mít přiřazenou alespoň jednu adresu, každá adresa musí být přiřazena právě k jednomu vchodu.
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód vchodu |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Stavební objekt |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Adresní místo |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Číslo domovní |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Počet bytů |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Druh konstrukce |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Způsob vytápění |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka vodovodu |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka kanalizační sítě |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Přípojka plynu |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Počet podlaží |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Stavební objekt |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Ulice |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Číslo orientační a znak č.o. |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Definiční bod základní |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Definiční body přístupové |
Stavební úřad/Obec |
ISÚI |
Pošta |
ČÚZK podle sdělení České pošty, s.p. |
ISÚI |
Volební okrsek |
Obec/ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
PSČ |
ČÚZK |
ISÚI |
Název |
ČÚZK |
ISÚI |
Název atributu |
Úřad, který záznam udržuje |
Aplikace, ve které se údaj udržuje |
Kód |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Číslo |
Obec/ČÚZK |
ISÚI |
Obec |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
MOMC |
ISÚI (Automaticky) |
ISÚI |
Poznámka |
Obec/ČÚZK |
ISÚI |
Agenda (obecné vysvětlení v kapitole Slovník dalších zkratek a pojmů) v ISÚI vymezuje funkce, které uživatel aplikace může využít a výčet prvků ISÚI, pro které uživatel zpracovává návrhy změn nebo řeší reklamace.
V ISÚI jsou definovány tyto agendy:
•ČÚZK,
•Stavební úřady,
•Obce,
•ČSÚ,
•Volební okrsky.
Role omezuje práva uživatele v rámci jedné agendy vykonávat funkce aplikace.
V ISÚI jsou definovány tyto uživatelské role:
Zapisovatel – uživatel, který zadává návrhy změn a reklamace.
Schvalovatel – uživatel, který schvaluje Zapisovatelem zadané návrhy změn.
Distributor – uživatel, který má právo odebrat nebo přidělit zapisovateli nebo schvalovateli návrh změny nebo reklamaci. Pokud si některý uživatel převezme návrh změny k vyřízení, ostatní uživatelé do něj nemohou zasáhnout. V případě, že tento uživatel odejde na dovolenou nebo změní zaměstnání, je třeba, aby situaci napravil Distributor.
Poznámka:
Distributor má pouze právo odebrat návrh změny nebo reklamaci, nemůže je přidělit.
Starosta – uživatel s právem editovat a schvalovat návrhy změn volebních okrsků.
Správce přístupnosti VO – uživatel z Ministerstva vnitra s právem omezovat přístup k volebním okrskům.
Čtenář – uživatel, který nemá možnost zakládat a editovat NZ. Má pouze právo používat vyhledávací formulář přes Přehled prvků, zobrazovat si detaily prvků „Poslední NZ“ a standardní funkce v Přehledu prvků vyjma označování nesprávnosti. Na Nástěnce má zobrazený pouze blok „Ostatní“ (Výpis adresních míst bez DB, Výpis stavebních objektů bez MOMC i Výpis reklamací).
Poznámka:
Kromě těchto rolí existují v systému ještě tzv. administrátorské role popsané v administrátorské příručce. Administrátorem může být pouze pověřený pracovník ČÚZK.
Je zavedeno přihlašování interních uživatelů prostřednictvím Single Sign-On (dále jen "SSO") s napojením na Active Directory (dále jen "AD"), kvůli možnosti řídit přístupy, resp. role interních uživatelů ČÚZK k ISÚI pouze přes informační systém IDM. IDM je napojeno na AD a zajišťuje zařazení interních uživatelů do požadovaných skupin v AD podle jim přiřazených rolí v IDM. Přiřazení/odebrání rolí interních uživatelů je tedy do ISÚI přebíráno dle IDM prostřednictvím AD skupin. Úpravy se týkají přístupů pro všechny uživatelské role interních uživatelů a všechny role externích uživatelů.
Při přístupu do aplikace podporující SSO (isui, isui_admin) se po automatické autentifikaci ověří, zda má uživatel přiřazenu roli ISÚI a zda pro přistupujícího uživatele existuje v aplikaci alespoň jeden účet. Pokud platí, že uživatel má roli ISÚI v AD a nemá účet v ISÚI, je přihlášen s rolí ctenar (neplatí pro aplikaci isui_admin). Pokud existuje právě jeden účet (pro danou aplikaci), je uživatel pod tímto účtem automaticky přihlášen. Pokud má uživatel v aplikaci, do které se přihlašuje, více účtů, je při přihlašování vyzván, aby si vybral, ke kterému účtu se přihlašuje. Pokud uživatel nemá přiřazenu roli ISÚI v AD, příp. v aplikaci isui_admin není nalezen žádný uživatelský účet propojený s uživatelským jménem, je mu přístup zamítnut.
Stávající testovací uživatelé bez vazby na AD podléhají konfiguraci v administraci v aplikaci isui_admin. Mohou se přihlašovat jménem a heslem a mají nastavenou politiku automatického zamykání účtu. Rovněž lze nadále vytvářet nové testovací účty.
Pro interní uživatele (role Editor a Schvalovatel) OVM ČÚZK je zpřístupněna možnost editovat definiční body SO a AM pomocí Marushky.
Interním uživatelům je po přihlášení umožněno změnit heslo při dodržení následujících podmínek:
• délka hesla musí být 12 – 64 znaků,
• heslo může obsahovat malá i velká písmena, číslice a speciální znaky,
• minimální interval mezi dvěma změnami hesla je 30 minut (s výjimkou vynucené změny při prvním přihlášení),
• nové heslo nesmí obsahovat uživatelské jméno,
• při změně hesla je původní heslo archivováno (v zašifrované podobě) a volba některého z přechozích 12 hesel není povolena,
• při zadání hesla uživatele administrátorem, je platnost takového hesla pro první přihlášení 60 minut.
Návrh změny (dále též NZ) je základní a jediný nástroj, kterým je možné v ISÚI vytvářet, měnit, opravovat, nebo rušit záznamy prvků. Návrh změny tvoří společně editovanou, kontrolovanou, schvalovanou a zplatňovanou transakci. Všechny změny navrhované v návrhu změny jsou zplatněny v ISÚI ve stejném okamžiku.
Návrh změny může vytvořit pouze uživatel s rolí Zapisovatel.
Existují základní tři typy návrhů změn:
NZ pro konstitutivní charakter zápisu do RÚIAN. Konstitutivní změny platí okamžikem zápisu do RÚIAN. U tohoto typu NZ se tedy nevyplňuje datum platnosti. Tento typ NZ mohou připravit Zapisovatelé obcí, stavebních úřadů a ČÚZK. V ISÚI je tento typ NZ nazván pouze „Návrh změny“.
NZ pro evidenční charakter zápisu do RÚIAN. U tohoto typu NZ je nutné vyplnit datum platnosti (které může být zvoleno v minulosti i v budoucnosti). K tomuto datu se v ISÚI i RÚIAN eviduje začátek platnosti zapisovaných údajů. V ISÚI je tento typ NZ nazván „Evidenční návrh změny“. Evidenční NZ je zplatněn ihned po schválení v případě, že datum platnosti leží v minulosti nebo přítomnosti, nebo k datu platnosti uvedeného v NZ v případě, že toto datum leží v budoucnosti. Tento typ NZ mohou připravit pouze Zapisovatelé ČÚZK a ČSÚ.
NZ pro opravu údajů zapisovaných evidenčním charakterem zápisu. Opravou je míněna náprava rozdílu mezi stavem definovaným právní normou nebo jiným závazným dokumentem (na základě kterého byl nějaký údaj do RÚIAN zapsán) a zapsanou hodnotou. V ISÚI je tento typ NZ nazván „Opravný návrh změny“. U tohoto NZ se nezadává datum platnosti a jeho zplatnění se provede ihned po schválení. V tomto typu NZ lze zadávat pouze položky typu oprava (viz dále). Tento typ NZ mohou připravit pouze Zapisovatelé ČÚZK a ČSÚ.
Se zavedením správy volebních okrsků vznikl samostatný typ návrhu změny „NZ VO“. Tento NZ může vytvořit a schválit pouze uživatel s rolí Starosta a na jeho přípravě se může podílet editor z agendy ČÚZK. Charakterem zápisu je NZ konstitutivní.
K návrhu změny, který bude obsahovat změnu referenčních údajů, je potřebné připojit informaci o rozhodnutí orgánu veřejné moci – tzv. „Podklad NZ“. V ISÚI je možné připojit anotaci jednoho nebo více podkladových dokumentů. Výjimkou jsou NZ z reklamací tvořené automaticky nebo editorem ke schválení.
Jeden návrh změny zpracovává vždy jedna agenda a nelze jej sdílet ani předávat mezi různými agendami.
Návrh změny je obálkou, která obsahuje položky. Jedna položka nese informaci o vzniku, změně nebo zániku jednoho prvku v ISÚI. Existují proto operace typu:
Založení – zápis nového prvku, který v RÚIAN doposud neexistoval.
Změna – změna údajů o prvku, který v RÚIAN již existuje.
Zrušení – označení prvku v RÚIAN za zrušený.
Oprava – změna údajů prvku, která opravuje chybně zapsaný údaj evidenčního charakteru zápisu. Tento typ položky se může vyskytovat pouze v NZ pro opravu údajů.
V případě, že návrh změny je vytvořen z reklamace, je možné přecházet mezi NZ a touto reklamací pomocí příslušných odkazů v NZ, resp. v reklamaci. Případně tlačítkem Navázaný NZ v detailu reklamace, pokud je přihlášený uživatel řešitelem reklamace.
Vedle „obvyklých“ údajů, číselných nebo textových, se o prvcích ISÚI vedou i geografické údaje – tzv. lokalizační údaje. Lokalizační údaje nesou informaci o
geografické hranici územního prvku,
definičním bodu každého prvku (kromě ulice),
v případě prvku ulice o definiční čáře ulice.
Tyto údaje lze v ISÚI zadávat dvěma způsoby:
Definiční body prvků Stavební objekt, Adresní místo, Volební okrsek a hranice Volebního okrsku se zadávají prostřednictvím webového grafického appletu Marushka spouštěného z ISÚI.
Definiční čára ulice, hranice prvků městská část/městský obvod a definiční body všech prvků ve správě editora ČÚZK se zadávají pomocí aplikace Microstation volané z ISÚI. Tyto údaje zadávají pouze uživatelé agendy ČÚZK.
Systém ISÚI eviduje nejen současný stav, ale též změny v historii prvků, a to od vzniku ISÚI. Při založení nového prvku jsou jeho údaje zapsány do aktuálního stavu prvku. Při každé změně prvku jsou již neplatné údaje uloženy do historických záznamů a aktuální údaje jsou změněny. Při zániku prvku jsou aktuální údaje prvku zapsány do historie a nový záznam již nevzniká.
Při opravě prvku (viz položka NZ typu oprava v kapitole Návrh změny (NZ)) jsou přepsány aktuální údaje prvku nebo některé z jeho historických verzí, aniž by vznikala nová verze prvku. Opravy se týkají pouze prvků, jejichž údaje mají evidenční charakter.
Editace historie slouží k opravě historických záznamů vzniklých po zavedení systému do provozu. Není určena ke komplexní úpravě, nebo doplnění historie v minulosti, viz Např.: Gottwaldov -> Zlín.
Poznámka:
Při náběhu ISÚI do ostrého provozu byly procesem migrace (30. 6. 2011) naplněny aktuální hodnoty prvků. Jejich předchozí historie se v ISÚI neeviduje.
Zápis prvků podléhá řadě omezujících pravidel. Tato pravidla nejsou (až na výjimky) uplatňována ihned při zadávání údajů, ale jde o samostatnou část aplikace, kterou může uživatel pro vybraný NZ kdykoli spustit a přečíst si seznam nalezených chyb. NZ, u kterého neprojdou kontroly a je vypsána chyba typu ERROR, nelze schválit. Kontroly jsou rozděleny do několika typů:
•Kontroly uplatňované ihned při editaci
•Povinně vyplňované údaje označené ve formulářích červenou hvězdičkou
•Omezení agendy na množinu agendou spravovaných prvků
•Omezení úřadu (OVM) na prvky v tzv. území dokumentu (viz výše)
•Kontrolní pravidla spouštěná uživatelem tlačítkem „Zkontrolovat NZ“:
Kontroly úplnosti NZ – obsahují pravidla platná pro celý NZ. Například kontrola přítomnosti alespoň jedné položky v NZ, kontrola přítomnosti anotace podkladového dokumentu (není-li vypnuta).
Kontroly zámků prvků – předcházejí situaci, že bude schváleno více NZ měnících stejný prvek.
Kontroly neporušenosti kontextu NZ – předcházejí situaci, že v průběhu přípravy NZ někdo jiný připraví, schválí a zplatní změnu prvku, který je obsažen v připravovaném NZ.
Položka NZ si „pamatuje“, ze které verze záznamu prvku byla odvozena. Kontrola upozorní, že jiný NZ změnil aktuální údaje prvku, ke kterému jsou připravovány změny. V takovém případě přestane souhlasit odkaz na verzi aktuálního platného prvku a zadavatel musí aktualizovat odkaz na nový výchozí záznam prvku a zkontrolovat, zda nastalá změna není v konfliktu s jím navrhovanými změnami.
Kontrola navrhovaných prvků NZ na soulad s aktuálními údaji jiných prvků. Existuje sada kontrol pro každý prvek ISÚI. Příklady kontrol jsou: název ulice musí být jedinečný v rámci obce, číslo domovní musí být zadáno, právě když je zadána část obce, číslo domovní musí být jednoznačné (jedinečné) v rámci příslušné části obce, polygony dané hranicemi územních prvků musí být skladebné do polygonu nadřazeného prvku, definiční bod prvku musí ležet uvnitř hranic prvku atd.
Kontrolní pravidla lze rozdělit podle závažnosti na tyto typy:
ERROR – znemožňuje schválit NZ.
WARNING – upozorňuje na podezřelý stav, ale neblokuje změnu stavu NZ.
V některých případech je do NZ nutno vložit kromě požadovaných prvků též další prvky, u kterých je potřeba provést změnu v souvislosti s prvky již do NZ vloženými. Nejčastěji se to týká vlivu změny hranic podřazeného prvku na hranice prvků nadřazených nebo změn ve skladebnosti prvků (viz kapitola Seznam pravidel spouštěných tlačítkem Doplnit NZ). Potřeba takového doplnění je signalizována při kontrole NZ.
Doplnění zajišťuje samostatná funkce ISÚI spouštěná uživatelem z detailu NZ.
V případě NZ VO je umožněno vytvořený NZ předat z agendy Volební okrsky agendě ČÚZK k editaci volebních okrsků a poté vrátit zpět ke schválení zdrojovému OVM do agendy Volební okrsky ke schválení.
Každý návrh změny musí být po svém sestavení a kontrole schválen uživatelem, který má roli Schvalovatele.
Schválením NZ se zabývá stejná agenda stejného OVM, která NZ vytvořila.
Součástí schválení jsou automaticky spuštěné kontroly (viz kapitola Kontroly návrhu změny).
Před kontrolou konzistence jsou tzv. plošnými zámky „zamčeny“ všechny prvky NZ proti schválení jiného NZ s těmito prvky nebo jim podřazenými či nadřazenými prvky. Tyto zámky jsou uvolněny v okamžiku zápisu údajů do ISÚI nebo po neúspěšném ukončení kontroly konzistence. Účelem je zajistit neporušitelnost kontextu, do kterého se bude změna zapisovat.
Schválený evidenční NZ je možné „odschválit“ a tím zrušit zámky, aby mohl být předřazen jiný NZ.
Je nutné, aby evidenční NZ s platností do budoucna byly schvalovány relativně krátkou dobu před začátkem platnosti (jednotky dnů), aby nedocházelo k blokování jiných NZ.
Zápis NZ do ISÚI je proces, který provede kontroly a v jedné transakci zapíše obsah NZ do aktuálních stavů a historie, uvolní všechny zamčené prvky a nahradí je méně restriktivními zámky, které zamykají jen prvky v NZ.
Odeslání návrhu změny je proces, který následuje po zplatnění NZ v ISÚI. Odešle NZ do RÚIAN prostřednictvím rozhraní ISÚI a systému ISZR. Registr RÚIAN zapíše informace z NZ jako jednu transakci.
Po zápisu do RÚIAN se přes ISZR vrací zpět datum skutečného zápisu. Toto datum se v ISÚI v případě NZ konstitutivního charakteru zapíše do aktuálních záznamů do pole Platnost od u všech prvků měněných tímto NZ a také do hlavičky samotného NZ jako datum zápisu do RÚIAN. Aktuální datum se také zapíše jako datum aktualizace do všech prvků měněných daným NZ, čímž se označí prvky pro pozdější generování změnových vět pro replikace ISÚI.
Orgán veřejné moci (OVM), který zjistí nesoulad referenčního údaje zapsaného do RÚIAN, zašle prostřednictvím svého agendového systému a systému ISZR reklamaci do ISÚI. Systém ISÚI sám dohledá příslušného editora (tj. agendu a OVM) a o nesouladu ho uvědomí. Editor ISÚI v roli Zapisovatel reklamaci posoudí a je-li oprávněná, tak ručně, nebo prostřednictvím automaticky generovaného NZ reklamaci vyřeší.
V jedné reklamaci je možné reklamovat pouze referenční údaje, které může editovat Zapisovatel z jedné agendy a jednoho OVM. Nereferenční údaje nelze reklamovat.
Reklamace na vyšší prvky (od částí obce a k.ú. výše) a lokalizační údaje ulice jsou tzv. nestrukturované (REKLN), tj. spočívají pouze v označení příslušného prvku a slovním popisu reklamace. Tyto reklamace jsou přiřazeny k řešení agendě ČÚZK.
Reklamace na ostatní prvky jsou tzv. strukturované (REKLS) – jejich součástí je návrh správných údajů.
Reklamace se dělí na základní typy:
•Doplnění – prvek v registru chybí
•Oprava – atribut existujícího prvku je chybný
•Zrušení – prvek ve skutečnosti neexistuje
Dále můžeme rozdělit na:
•Reklamace lokalizačních údajů – např. chybné souřadnice definičního bodu stavebního objektu nebo adresního místa.
•Reklamace popisných údajů – např. chybně uvedená parcela u stavebního objektu nebo ulice u adresního místa, aj.
Reklamace na prvek ulice a adresní místo jsou přiřazeny k řešení agendě Obec a OVM dané obce.
Reklamace na prvek stavebního objektu jsou přiřazeny k řešení agendě podle následujících pravidel:
•Náleží-li stavební objekt do obce nečleněné na městské části (MOMC), pak je reklamace přiřazena agendě Stavební úřad obecnému stavebnímu úřadu této obce.
•Náleží-li stavební objekt do obce členěné na městské obvody nebo části (MOMC) se stavebními úřady na MOMC a je přiřazen ke konkrétnímu MOMC nebo je možné MOMC určit z jiných parametrů reklamace, pak je reklamace přiřazena agendě Stavební úřad obecnému stavebnímu úřadu příslušné městské části.
•Náleží-li stavební objekt do obce členěné na městské obvody nebo části (MOMC) se stavebními úřady na MOMC a není přiřazen ke konkrétnímu MOMC nebo není možné MOMC určit z jiných parametrů reklamace, pak je reklamace přiřazena agendě Obec - obecnímu úřadu dané obce.
Typy reklamací, které mohou orgány veřejné moci zasílat prostřednictvím ISZR do ISÚI, jsou tyto:
Kód typu reklamace |
Název typu reklamace |
OUL |
Oprava ulice |
OSO |
Oprava stavebního objektu |
OAD |
Oprava adresy |
OAP |
Oprava PSČ u adresy |
DUL |
Doplnění ulice |
DSO |
Doplnění stavebního objektu |
DAD |
Doplnění adresy |
ZUL |
Zrušení ulice |
ZSO |
Zrušení stavebního objektu |
ZAD |
Zrušení adresy |
RVUP |
Reklamace vyšších územních prvků. Tímto pojmem jsou míněny prvky od částí obce a městských částí výše. |
RDCU |
Reklamace definiční čáry ulice |
RUP |
Reklamace vyššího územního prvku |
DUP |
Doplnění účelového prvku |
OUP |
Oprava účelového prvku |
ZUP |
Zrušení účelového prvku |
DVUP |
Doplnění vazby účelového prvku |
ZVUP |
Zrušení vazby účelového prvku |
Pokud do ISÚI přijde požadavek na vložení nové reklamace, je několik možností, jakým způsobem může být zpracován:
Údaje v ISÚI jsou již ve stavu, který požaduje reklamace:
Pokud při přijetí strukturované reklamace aplikace zjistí, že údaje v ISÚI jsou již ve stavu, jaký požaduje reklamace, aplikace o tom vrátí zadavateli reklamace zprávu (reklamaci označí jako „Vyřízená kladně“) a reklamaci do systému vůbec neuloží.
V ISÚI již existuje od stejného zadavatele reklamací totožná nevyřízená reklamace:
Aplikace o tom vrátí zadavateli reklamace zprávu (reklamaci označí jako „Duplicitní“) a reklamaci do systému vůbec neuloží.
V ISÚI již existuje od jiného zadavatele reklamací totožná nevyřízená reklamace:
Aplikace vrátí zadavateli reklamace zprávu o přijetí reklamace. K již existující reklamaci přidá identifikaci tohoto zadavatele reklamace.
Ostatní:
V ostatních případech, tzn. data v ISÚI nejsou ve stavu, jaký požaduje reklamace, nebo shodná nevyřízená reklamace v systému dosud neexistuje, aplikace vrátí zadavateli reklamace zprávu o přijetí reklamace a reklamaci do systému uloží k vyřízení.
Obrazovka UWF101 Seznam reklamací obsahuje, vlevo od tlačítka Zavřít, tlačítko Převzít všechny reklamace (bez ohledu na to, která z možností ("Moje" | "Nepřiřazené" | "Všechny") je aktivní).
Po jeho stisknutí se zobrazí potvrzovací dialog s textem „Tato akce převezme všechny nepřiřazené reklamace".
Po potvrzení akce se všechny nepřiřazené reklamace přiřadí pro dané OVM aktuálnímu uživateli.
Po dokončení akce se v informačním pruhu na obrazovce UWF101 vypíše zpráva "Převzato 'nn' reklamací".
Reklamace mohou mít následující stavy:
Nestrukturovaná reklamace řešená externím NZ (REKLE):
R001 – Vložená
R003 – Vyřízená
R004 – Zamítnutá
R010 – Řešená externím NZ
Nestrukturovaná reklamace (REKLN):
R003 – Vyřízená
R004 - Zamítnutá
Strukturovaná reklamace (REKLS):
R003 – Vyřízená
R004 - Zamítnutá
Neuzavřené reklamace REKLN a REKLS nahrazuje RISTA v těchto stavech:
R001 - Vložená = IR001 Čekající*
R002 - Řešená-NZ založen = IR002 Řešená NZ založen*
R005 – Neplatná* = IR005 Zamítnutá
R009 - Řešená-NZ schvalován = IR010 Řešená NZ schvalován*
Reklamace interní ČSU (RICSU): IR001 – Čekající*
IR002 – Řešená – NZ založen*
IR003 – Vložená
IR004 – Vyřízená
IR005 - Zamítnutá
IR010 – Řešená-NZ schvalován*
Reklamace interní ČUZK - automatické zpracování (RICUA):
IR001 – Čekající*
IR002 – Řešená – NZ založen*
IR003 – Vložená
IR004 – Vyřízená
IR005 - Zamítnutá
IR010 – Řešená-NZ schvalován*
Reklamace interní ČUZK - ruční zpracování (RICUR):
IR001 – Čekající*
IR002 – Řešená – NZ založen
IR003 – Vložená
IR004 – Vyřízená
IR005 – Zamítnutá
V případě zrušení prvku, který je obsahem nevyřešené reklamace, dochází k přechodu reklamace přímo do stavu Zamítnutá. Současně se do poznámky řešitele reklamace (před existující popis) automaticky vyplňuje důvod zamítnutí: „Reklamace zamítnuta z důvodu zrušení prvku.“.
Kladné vyřízení reklamace řešitelem:
V případě strukturované reklamace aplikace podle typu reklamace vygeneruje nový NZ, ve kterém připraví změny podle návrhu v reklamaci. Řešitel změny ho zkontroluje, popř. upraví. V případě nestrukturované reklamace aplikace pouze vygeneruje nový NZ s položkou na reklamovaný prvek, která však neobsahuje žádné změny proti aktuálnímu stavu prvku a řešitel musí NZ upravit. Stav reklamace se vygenerováním NZ změní na „Řešená – NZ založen“ a zapíše se do ní ID NZ, který ji řeší. Takto reklamace navázaná na NZ čeká na automatické vyřízení při zplatnění odpovídajícího NZ (vyřízena je díky vazbě na NZ, nikoli díky přesné shodě aktualizovaných a reklamovaných údajů – přesná shoda údajů se pro vyřízení reklamace uplatní při zplatňování takového NZ, který není navázán s žádnou reklamací – viz níže).
Dále se postupuje stejně jako v normálním NZ, tzn. Schvalovatel NZ schválí a NZ se standardním způsobem zplatní. Pokud byly změny provedeny přesně podle reklamace, reklamace se při potvrzení zapsání do RÚIAN automaticky označí jako vyřízená kladně. Pokud řešitel provedl v NZ nějaké změny, které mají za následek, že reklamace nebyla vyřízena přesně podle zadání, stav reklamace se po zplatnění i přesto vyřídí (o způsobu vyřízení reklamace totiž rozhoduje řešitel). Pokud řešitel zamýšlí reklamaci vyřídit jinak, než jak požadovalo zadání, má možnost před vygenerováním NZ (reklamace je ve stavu „Vložená“ zapsat do poznámky řešitele důvod rozdílného vyřešení).
Zamítnutí reklamace:
Řešitel vyhodnotí reklamaci jako neoprávněnou – zamítne ji a reklamace zmizí z bloku Reklamací.
Poznámka:
Pokud reklamace není vyřízena přesně podle zadání, nedá se určit hranice, kdy se má reklamace označit jako „Vyřízená“ a kdy se má zamítnout. Záleží to na úvaze řešitele. Řešitel má možnost připojit k reklamaci poznámku řešitele, která jeho rozhodnutí ozřejmuje.
Automatické kladné vyřízení reklamace:
Automaticky je nejprve vyřízena reklamace navázaná na zplatňovaný NZ, pokud taková existuje. Poté, pokud byly libovolným NZ (i takovým, který nebyl vytvořen z žádné reklamace) provedeny změny, které přesně odpovídají nějaké jiné reklamaci, je tato reklamace při potvrzení zapsání NZ do RÚIAN automaticky označena jako Vyřízená kladně - reklamace zmizí z bloku Reklamací.
ISÚI umožňuje vytvořit jeden NZ z více reklamací.
V prvním případě se zpracovává tzv. vícenásobná reklamace - v rámci jedné reklamace je zasláno více reklamovaných prvků najednou a vzniká tak skupina reklamací.
Pokud k původně vybrané reklamaci existují reklamace ze shodné skupiny reklamací (tzn. reklamace spadající do stejného území OB nebo MOMC a obsahující prvek AD, SO, nebo UL), dojde k označení celé této skupiny reklamací bez možnosti vyřazení vybraných reklamací (u všech reklamací jsou checkboxy zaškrtnuté a nepřístupné) a je založen NZ.
Druhý případ je, pokud není vybraná reklamace součástí skupiny reklamací. Při založení NZ se zobrazí reklamace stejného typu, ve stejném stavu a bez příslušnosti ke skupině reklamací, pokud takové reklamace existují. Pak lze do NZ ručně vybrat reklamace tzn. označit konkrétní výběr ze všech takto zobrazených reklamací. Reklamace, pro které je akce spuštěna, jsou zaškrtnuté a checkbox je u nich přístupný.
Pokud další takové reklamace neexistují, zobrazí se pouze stávající Potvrzující okno.
V obou případech při volbě Vytvořit NZ z reklamace vznikne nový NZ ze všech reklamací, u kterých je zaškrtnutý checkbox.
Při vyvolání akce Vytvořit z reklamace NZ rozpracovaný z detailu reklamace je chování stejné, jako u vyvolání z přehledu reklamací.
Po zplatnění NZ, na který je navázáno více reklamací, se všechny tyto reklamace označí jako Vyřízené bez ohledu na obsah NZ.
Konkrétně lze předávat reklamace z agendy Obec na StÚ a naopak nebo případně také na MOMC, pokud územím reklamace je obec, která se skládá z MOMC.
Předat lze pouze reklamaci, která je ve stavu Vložená, týkající se stavebního objektu nebo adresního místa, a to za předpokladu, že územní působnost přebírajícího OVM je v souladu s územím reklamace. Součástí změny editora je tak i změna agendy reklamace. Pokud je předávaná reklamace součástí skupiny reklamací, budou spolu s ní předány i všechny reklamace z této skupiny.
Po výběru OVM pro předání reklamace je vyvoláno modální okno Potvrzení operace s povinným textovým polem k zadání důvodu předání. Text zapsaný v tomto poli je při předání zapsán na začátek pole s úvodem „Důvod předání:“, původní text poznámky je uveden až za důvod předání na novém řádku a v případě potřeby je zkrácen až do max. délky celé poznámky (2000 znaků).
Po stisku tlačítka Předat dojde k předání reklamace, modální okno se zavře a uživatel se vrátí do seznamu reklamací, kde se zobrazí potvrzení ‚Vykonatelná aktivita "Předat jinému editorovi" úspěšně provedena.‘.
Pokud uživatel modální okno zavře křížkem nebo stiskne tlačítko Zrušit předání, k předání reklamace nedojde a uživatel zůstane v původně otevřeném formuláři.
V obrazovce, kde je možné zamítnout reklamaci editorem, je do akce Zamítnutí reklamace doplněno povinné vyplnění důvodu zamítnutí.
Po volbě Zamítnout reklamaci je vyvoláno modální okno Potvrzení operace s povinným textovým polem k zadání důvodu zamítnutí. Text zapsaný v tomto poli je zapsán na začátek pole s úvodem „Důvod zamítnutí“, původní text poznámky je uveden až za důvod předání na novém řádku a v případě potřeby je zkrácen až do max. délky celé poznámky (2000 znaků). Pokud je zamítaná reklamace součástí skupiny reklamací, bude uživatel upozorněn, že jejím zamítnutím budou zamítnuty všechny reklamace z dané skupiny.
Po stisku tlačítka Zamítnout dojde k zamítnutí reklamace, modální okno se zavře a uživatel se vrátí do původně otevřeného formuláře, kde se zobrazí potvrzení ‚Vykonatelná aktivita "Zamítnout reklamaci" úspěšně provedena.‘.
Pokud uživatel modální okno zavře křížkem nebo stiskne tlačítko Zrušit zamítnutí, k zamítnutí reklamace nedojde a uživatel zůstane v původně otevřeném formuláři.
V obrazovkách detailu reklamace (URE141, URE142, URE143, URE144, URE145, URE146, URE147, URE220, URE227) je hodnota pole „Řešeno v NZ ID“ zobrazena jako hyperlink, který umožňuje přechod do detailu NZ (obrazovka UNZ110).
Obdobně je možné v obrazovce Seznam reklamací (UWF101) a Výpis reklamací (URE226) přejít do NZ, které je navázáno na reklamaci, kliknutím na hyperlink „NZ“ ve sloupci Akce.
Použitím jednoho či druhého hyperlinku, dojde k otevření příslušné obrazovky v novém okně v režimu prohlížení. Obrazovka neobsahuje tlačítko Zavřít pro návrat do výchozí obrazovky (seznam nebo výpis reklamací), lze zavřít pouze celé okno nebo kartu křížkem v prohlížeči.
Kromě hyperlinků lze k přechodu z detailů reklamací do NZ použít tlačítko Navázaný NZ. Tlačítko je aktivní pouze v případě, že přihlášený uživatel je zároveň řešitelem reklamace. Po stisknutí tlačítka je uživatel přesměrován do obrazovky Návrh změny (NZ) v editačním režimu. Obrazovka v tomto případě obsahuje tlačíko Zavřít pro návrat do seznamu NZ.
Formuláře pro zobrazení detailu jednotlivých prvků (při vyvolání z Vyhledání prvků (UNZ150) i při vyvolání z Návrhu změny (UNZ110) obsahují záložku Reklamace. Na této záložce jsou uvedeny všechny reklamace s vazbou k zobrazenému prvku ve stavech:
• Vložená
• Řešená – NZ založen
• Řešená – NZ schvalován
Na záložce Reklamace jsou zobrazeny atributy:
• ID reklamace,
• Typ reklamace (zkrácený název),
• Kód prvku (kód),
• Řešitel,
• Zkratka OVM (zkratka podle databáze),
• Agenda,
• Vloženo do ISÚI (datum),
• Stav reklamace (název),
• Skupina reklamací (kód),
• Akce (obsahuje ikonu lupy pro přechod do detailu příslušné reklamace na nové obrazovce).
V obrazovce Výpis reklamací (URE226) je mezi ovládacími prvky tlačítko Exportovat s možností další, upřesňující volby formátu PDF, CSV a XML, která spustí vytvoření souboru v požadovaném formátu s obsahem odpovídajícím výsledku výpisu reklamací po stisknutí tlačítka Vyhledat. K exportu lze podle parametrů Ke zpracování a Zpracované vybrat pouze reklamace rozpracované nebo pouze reklamace uzavřené. Nastavení tohoto parametru je také uvedeno v jednotlivých exportech. Defaultně je volba nastavena na reklamace rozpracované (Ke zpracování). Poloha přepínače dále ovlivňuje rozbalovací nabídku reklamací v poli Stav, což je blíže popsáno v kategorii Výpis reklamací. Požadavky na způsob a obsah vyplnění vyhledávacích kritérií před stiskem tlačítka Exportovat jsou pro všechny agendy stejné, tak jako u tlačítka Vyhledat.
PDF: Sestava v tomto formátu obsahuje přehled reklamací stejně jako tabulka výsledků vyhledání reklamací, je však rozšířená o údaj Poznámka řešitele.
Maximum položek pro tisk sestavy je 5000 záznamů. Je-li tento počet překročen, vypíše se upozornění "Celkový počet záznamů (počet): Export nelze provést, upřesněte, prosím, výběr.“ a výstup se nevytvoří.
Pokud pro export nejsou nalezena žádná data, vypíše se upozornění „Zadanému výběru neodpovídají žádná data.“ a výstup se nevytvoří.
Příklad hlavičky vytvořené PDF sestavy:
CSV: Sestava v tomto formátu také obsahuje přehled reklamací stejně jako tabulka výsledků vyhledání reklamací, je však rozšířená o údaj Poznámka řešitele.
Na prvním řádku jsou uvedeny názvy sloupců, oddělovacím znakem je znak středník. Současně s CSV je vytvořen textový soubor (TXT) s informacemi o celkovém počtu vypsaných reklamací a datu vytvoření a také o parametrech výběru včetně volby Ke zpracování / Zpracované, přičemž oba soubory vytvoří výstup v podobě archivu ZIP.
Maximum položek pro tisk sestavy je 500 000 záznamů. Je-li tento počet překročen, vypíše se upozornění "Celkový počet záznamů (počet): Export nelze provést, upřesněte, prosím, výběr.“ a výstup se nevytvoří.
Pokud pro export nejsou nalezena žádná data, vypíše se upozornění „Zadanému výběru neodpovídají žádná data.“ a výstup se nevytvoří.
Vypisované sloupce v CSV jsou uvedené v tomto pořadí:
• ID reklamace (id_reklamace),
• Typ reklamace (typ_reklamace),
• Kód prvku (kod_prvku),
• Řešitel (resitel),
• Zkratka OVM (ovm),
• Agenda (agenda),
• Vloženo do ISUI (vlozeno_do_isui),
• Stav reklamace (stav_reklamace),
• Poznámka řešitele (poznamka_resitele).
XML: Maximum položek pro tisk sestavy je 500 000 záznamů. Je-li tento počet překročen, vypíše se upozornění "Celkový počet záznamů (počet): Export nelze provést, upřesněte, prosím, výběr.“.
Pokud pro export nejsou nalezena žádná data, vypíše se upozornění „Zadanému výběru neodpovídají žádná data.“ a výstup se nevytvoří.
Logická struktura XML souboru vypadá následovně:
ParametryZadani
Zpracovane
AgendaKod
OvmZkratka
StavReklamaceKod
ReklamaceId
TypReklamaceKod
Resitel
ExterniId
OkresKod
ObecKod
MomcKod
ReklamaceSeznam
Reklamace
ReklamaceId
TypReklamaceKod
PrvekKod
Resitel
OvmZkratka
AgendaKod
VlozenoIsui
StavReklamaceKod
PoznamkaResitele
Řešitel může v rámci řešení reklamace, ale i samostatně bez vazby na reklamaci, označit nějaký referenční údaj ISÚI/RÚIAN jako nesprávný. Označení nesprávnosti se provádí v Přehledu prvků, Zapisovatel může označit nesprávnost pouze u prvků v jeho územní působnosti. Případně, je-li uživatel řešitelem reklamace, má v detailu reklamace možnost pomocí stejnojmenného tlačítka upravit nesprávnost (což je popsáno v kapitole Úprava poznámky řešitele a označení nesprávnosti). Referenční údaj označený jako nesprávný má po dobu, po kterou je takto označen, pouze informativní povahu. Označení Zapisovatel odstraní, popř. údaj také opraví, neprodleně poté, co ověří správnost údajů. Funkce nepoužívá návrh změny, nemění se ID verze prvku, neeviduje se historie označení údajů za nesprávné.
V případě, že údaj, který je označen jako nesprávný, je nějakým návrhem změny změněn, pak ho ISÚI automaticky označí jako správný (resp. odstraní příznak nesprávnosti).
Mechanismus reklamací je v systému využitý i k řešení některých problémů, které mohou vzniknout uvnitř systému.
Běžná (externí) reklamace vznikne tak, že uživatel jiného agendového systému si všimne chyby a upozorní na ni Zapisovatele ISÚI.
Interní reklamace může vzniknout v důsledku toho, že část dat, která se udržují v ISÚI, se přebírá ze systému ISKN. Změna některých údajů v ISKN vyvolá interní reklamaci a na jejímž základě se upraví data v ISÚI. Část interních reklamací se vyřídí plně automaticky a nevyžaduje zásah obsluhy. V některých případech je ale třeba, aby se reklamace ujal příslušný uživatel ISÚI a rozhodl o jejím řešení.
Řešení interních reklamací se týká uživatelů agend ČÚZK, ČSÚ a StÚ.
Mohou vzniknout tyto případy interních reklamací:
•Změna hranice obce (řeší agenda ČÚZK)
•Změna hranice základní sídelní jednotky (řeší agenda ČSÚ)
•Chybí nadřazená obec u katastrálního území (řeší agenda ČÚZK)
•Chybí nadřazené katastrální území u základní sídelní jednotky (agenda ČSÚ)
•Změna identifikační parcely stavebního objektu (řeší agenda StÚ)
•Oprava definičního bodu stavebního objektu (řeší agenda StÚ)
•Doplnění stavebního objektu (řeší agenda StÚ)
•Oprava stavebního objektu (řeší agenda StÚ)
•Zrušení stavebního objektu (řeší agenda StÚ)
Interní reklamace typu doplnění stavebního objektu (DSO), oprava stavebního objektu (OSO) nebo zrušení stavebního objektu (ZSO) vzniknou na základě založení/změny/zrušení budov v ISKN. Jsou automaticky systémem přiděleny příslušnému editorovi StÚ dle jeho územní působnosti k ručnímu zpracování, aby rozhodl o jejím řešení.
V případě vzniku DSO ve statutárních městech členěných na MOMC se systém pokusí určit MOMC SO a následně reklamaci přiřadit OVM typu StÚ, který má pro tento MOMC hlavní územní působnost. Pokud to není možné, je reklamace typu DSO přiřazena agendě OBEC, která má jako územní působnost nadřízenou obec. Poté má editor možnost reklamaci předat StÚ s působností MOMC.
Interní reklamace, která vznikne změnou hranice obce nebo ZSJ, změnou identifikační parcely stavebního objektu nebo opravou definičního bodu stavebního objektu, by se měla vždy vyřídit automaticky, včetně automatického vytvoření, schválení a zplatnění návrhu změny.
V případě nepředvídané poruchy při automatickém vyřizování reklamace na hranici obce (agenda ČÚZK) se může stát, že aplikace automaticky připravený návrh změny předá k ručnímu vyřízení. Uživatel může takový návrh změny i zrušit – v takovém případě je k ručnímu zpracování poskytnuta reklamace, ze které zrušený návrh změny vycházel.
V případě nepředvídané poruchy při automatickém vyřizování reklamace na hranici ZSJ (agenda ČSÚ) se může stát, že návrh změny je automaticky zrušen a výchozí reklamace je převedena k ručnímu zpracování.
V případě neúspěšných kontrol při automatickém vyřizování reklamací ZNPA a ODSO (agenda StÚ) je rozpracovaný NZ zrušen, a tím se reklamace stane viditelnou pro uživatele – reklamace je převedena k ručnímu zpracování. Do poznámky řešitele v detailu reklamace je doplněn text chybových hlášení, které zabránily automatickému schválení.
V případě automatického zamítnutí reklamace z důvodu zrušení reklamovaného prvku je do poznámky řešitele v detailu reklamace uveden důvod zamítnutí - „Reklamace zamítnuta z důvodu zrušení prvku“.
V případě automatického zamítnutí reklamace z důvodu zrušení reklamovaného prvku se automaticky zruší navázaný NZ.
Interní reklamace, která vznikne, protože chybí nadřazený prvek, se v případě agendy ČUZK automaticky zpracovává s vytvořením návrhu změny k ručnímu zpracování. Takový návrh změny je možné i zrušit, čímž je výchozí reklamace převedena k ručnímu zpracování. V případě agendy ČSÚ se reklamace do systému rovnou vkládá k ručnímu zpracování.
Uživatel agendy ČÚZK má tyto možnosti, jak návrh změny k ručnímu zpracování vytvořený z interní reklamace zpracovat:
•Systémem automaticky vytvořený návrh změny hranice upraví a předá ke schválení. Výchozí reklamace je po zplatnění návrhu změny automaticky vyřízena.
•Systémem automaticky vytvořený návrh změny hranice zruší. V tom případě se příslušná reklamace objeví mezi reklamacemi k ručnímu vyřízení. Uživatel ji může také zamítnout, nebo nechat založit nový návrh změny, kterým ji po svém zplatnění automaticky vyřídí.
•Návrh změny na nadřazený prvek vytvořený systémem na pokyn uživatele z interní reklamace upraví a předá ke schválení. Výchozí reklamace je po zplatnění návrhu změny automaticky vyřízena.
Uživatel ČÚZK má tyto možnosti, jak vyřídit interní reklamaci vytvořenou či převedenou k ručnímu zpracování:
•Reklamaci na hranici obce může zamítnout nebo z ní nechat vytvořit návrh změny k automatickému nebo k ručnímu zpracování.
•Reklamaci na chybějící nadřazený prvek může zamítnout nebo z ní nechat vytvořit návrh změny k ručnímu zpracování.
Uživatelé agendy ČSÚ mají tyto možnosti, jak interní reklamace vyřídit:
•Reklamaci zamítnout.
•Reklamaci označit jako řešenou a vyřídit ji ve svém agendovém systému. Tento postup již není popsaný v tomto návodu.
Uživatel agendy StÚ má možnost zpracovat interní reklamaci ODSO/ZNPA v případě, že reklamace je ve stavu Vložená IR003.
Uživatel StÚ má tyto možnosti, jak vyřídit interní reklamaci vytvořenou či převedenou k ručnímu zpracování:
•Reklamaci na ZNPA může zamítnout nebo si ji převzít a vytvořit z ní návrh změny k ručnímu zpracování.
•Reklamaci na ODSO může zamítnout nebo si ji převzít a vytvořit z ní návrh změny k ručnímu zpracování.
Vlastní postup při vyřizování interních reklamací nebo návrhů změn, které z nich vznikly, je identický jako u běžných (externích) reklamací.
Typy interních reklamací, které automaticky vznikají na základě změn v systému ISKN jsou tyto:
Kód typu interní reklamace |
Název typu interní reklamace |
ZNPA |
Změna identifikační parcely stavebního objektu |
DNOB |
Doplnění nadřazené obce ke katastrálnímu území |
ZHOB |
Změna hranice obce |
ZHZJ |
Změna hranice ZSJ |
ZNKU |
Změna nadřazeného katastrálního území ZSJ |
OSO |
Oprava stavebního objektu |
DSO |
Doplnění stavebního objektu |
ZSO |
Zrušení stavebního objektu |
ODSO |
Oprava definičního bodu stavebního objektu |
UPPA |
Změna vazby parcely na účelové prvky |
UPBU |
Změna vazby budovy na účelové prvky |
Volební okrsek je z hlediska evidence v ISÚI a RÚIAN účelový územní prvek. Je identifikován číslem v rámci obce, v případě obce dělené na MOMC je definován prefixem MOMC a číslem v rámci MOMC. Volební okrsek má hranici definující jeho území. Všechna adresní místa s definičním bodem uvnitř tohoto území jsou navázána k danému volebnímu okrsku.
Aplikace ISÚI umožňuje udržovat Volební okrsky v rámci stejnojmenné agendy prostřednictvím speciálního druhu NZ. Na editaci tohoto NZ se mohou podílet i editoři agendy ČÚZK. To se týká především zadávání údajů o hranicích. Pro tento účel je umožněno NZ předávat do ČÚZK a zpět. Více viz kap. Zpracování NZ Volební okrsky.
Cílem evidence volebních okrsků je evidovat seznam adresních míst jako podklad pro tvorbu volebních seznamů. Z toho důvodu je nutné v zákonné lhůtě volební okrsky zamknout proti změnám. Zamykání volebních okrsků zajišťují určení pracovníci Ministerstva vnitra (MV).
Pro tento účel aplikace ISÚI poskytuje nástroj pro definici zámků VO, jejich aktivaci a deaktivaci. Více viz kap. Blokování změn Volebních okrsků.
V této kapitole jsou v abecedním pořadí uvedeny další pojmy.
Zkratka nebo pojem |
Vysvětlení |
Agenda |
Souhrn činností spočívajících ve výkonu vymezeného okruhu vzájemně souvisejících aktivit v rámci působnosti Orgánu veřejné moci definované zákonem. |
Agendový uživatel ISÚI |
Uživatel ISÚI, pracující pouze s funkcionalitou, sloužící ke správě dané agendy. Tedy nikoli administrátor, správce číselníků apod. |
AIS
|
Agendový informační systém. Informační systém veřejné správy, který slouží k výkonu agendy: 1.Editační AIS – přímo udržuje údaje základního registru prostřednictvím ISZR 2.Lokální AIS – prostřednictvím editačního AIS udržuje údaje základního registru 3.Přistupující AIS – čte data ze základních registrů prostřednictvím služeb ISZR. |
Autentizační údaje |
Údaje umožňující provést ověření identity fyzické osoby; tyto údaje jsou vedeny v rozsahu stanoveném zákonem upravujícím vedení příslušného základního registru. |
ČP |
Česká pošta. |
ČR |
Česká republika. |
ČSÚ |
Český statistický úřad. |
ČÚZK |
Český úřad zeměměřický a katastrální. |
DB |
Databáze. |
Editační AIS |
Agendový informační systém, který je zdrojem dat pro základní registry. |
Editor |
Orgán veřejné moci, který je podle zákona upravujícího vedení příslušného základního registru oprávněn zapisovat referenční údaje do základního registru a provádět změny zapsaných referenčních údajů. Odpovídá za to, že zapsané referenční údaje jsou v souladu s údaji uvedenými v dokumentech, na jejichž základě jsou údaje do příslušného základního registru zapsány. |
eGON |
eGovernment. Elektronizace veřejné správy sledující zefektivnění fungování státní správy a místní samosprávy a zjednodušení výkonu služeb veřejné správy. |
GUI |
Graphic user interface. Grafické rozhraní pro komunikaci uživatele se systémem. |
Hranice |
Liniová kresba bez obsahu ohraničující územní prvek. Může a nemusí být uzavřená. |
ISKN |
Informační systém katastru nemovitostí. |
ISÚI |
Informační systém územní identifikace. |
ISZR |
Informační systém základních registrů. |
Kód agendy |
Veřejný identifikátor, který je jednoznačně přiřazen záznamu o agendě v číselníku agend v základním registru práv a povinností (RPP). |
Nestrukturovaná reklamace |
V reklamaci je uveden pouze slovní popis reklamovaných údajů. |
NZ, návrh změny |
Editorem zadaný požadavek na vytvoření, změnu nebo zrušení jednoho nebo více prvků, který tvoří společně editovanou, kontrolovanou, schvalovanou a zplatňovanou transakci. |
OVM, Orgán veřejné moci |
Státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická nebo právnická osoba, byla-li jim svěřena působnost v oblasti veřejné moci (orgány moci zákonodárné, soudní a výkonné). |
Polygon |
Uzavřená liniová kresba s obsahem ohraničující prvek. Může obsahovat díry. |
Prvek, Prvek RÚIAN |
Územní prvek, územně evidenční jednotka nebo účelový územní prvek vedený v RÚIAN. |
Prvek ISÚI |
Územní prvek, územně evidenční jednotka nebo účelový územní prvek spravovaný v ISÚI. |
Referenční údaj |
Údaj vedený v základním registru, který zákon upravující vedení příslušného základního registru jako referenční údaj označuje. |
Reklamace |
Upozornění editorovi referenčního údaje na možnou chybu v datech RÚIAN. |
RÚIAN |
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí. |
Strukturovaná reklamace |
V reklamaci jsou popsány správné hodnoty reklamovaných údajů ve strukturované formě vhodné k automatickému zpracování reklamace. |
Typ prvku |
Rozlišení jednotlivých typů územních prvků nebo územně evidenčních jednotek. Příkladem typu prvků je Stát, VÚSC, Obec, Ulice. |
Účelový prvek |
Též účelový územní prvek. Zákonem o základních registrech definovaný územní prvek, pomocí kterého je vymezena požadovaná část území. Účelový územní prvek se do RÚIAN zapisuje, pokud to jiný právní předpis stanoví, a pokud tyto účelové územní prvky jsou bezezbytku skladebné alespoň z některých základních prvků. |
Územní působnost |
Vymezení území, na kterém probíhá výkon činnosti příslušného OVM (dané právními předpisy). Je vymezena pomocí prvků. Vymezení lze provést jedním nebo výčtem více územních prvků. |
Uživatel ISÚI |
Uživatel ISÚI obecně. |
VO |
Volební okrsek |
Základní registr, ZR |
Informační systém veřejné správy, který obsahuje referenční údaje. |
Územní prvek |
Část zemského povrchu vymezená hranicí nebo výčtem jiných územních prvků, které ji dohromady tvoří. Jedná se o následující prvky RÚIAN (v závorce jsou uvedeny zkrácené názvy): -Území státu (Stát), -Území regionu soudržnosti podle jiného právního předpisu (Region soudržnosti), -Území vyššího územně samosprávného celku (VÚSC), -Území okresu (Okres), -Správní obvod obce s rozšířenou působností (ORP), -Správní obvod obce s pověřeným obecním úřadem (POU), -Území obce a vojenského újezdu (Obec, vojenský újezd), -Obvod v hlavním městě Praze (Obvod Prahy), -Správní obvod v hlavním městě Praze (Správní obvod Prahy), -Území městského obvodu a městské části (Městská část/obvod), -Katastrální území, -Pozemek v podobě parcely (Parcela), -Stavební objekt, -Adresní místo, -Volební okrsek (VO), -Území základní sídelní jednotky (ZSJ). |
Územně evidenční jednotka |
Jednotka sloužící pro evidenci územních prvků stejného druhu, která nemá hranici. Jedná se o: -část obce, -ulice nebo jiné veřejné prostranství. |
TEA |
Technickoekonomický atribut stavebního objektu |
SSO |
Mechanismus pro jednotné přihlášení (Single Sign-On) |
AD |
Adresářové služby Microsoft (Active Directory) |